Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مستند «آبی به رنگ آسمان» اثری تاریخی درباره‌ی تیم فوتبال استقلال است. کارگردان اثر در این فیلم از برخی بازیگران مشهور استقلالی سینما نظیر همایون ارشادی، فرهاد اصلانی، سیامک انصاری، حمیدرضا آذرنگ، رضا یزدانی، مهناز افشار و... در نقش راوی بهره برده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فیلمساز معتقد است که استفاده از چهره‌های سینمایی به عنوان گوینده متن، باعث جذابیت بیشتر فیلم مستند برای مخاطبان عام سینما خواهد شد.

رفیعی می‌گوید: زمانی که هنرمندان سینما خوانش متن مستند را برعهده می‌گیرند، حس و حال بازیگری را در صدایشان دارند و به خوبی از صدایشان در راستای متن بهره می‌برند؛ به همین دلیل من در هر دو مستند «من ناصر حجازی هستم» و «آبی به رنگ آسمان» از چهره‌های سینمایی برای خوانش گفتار متن استفاده کردم. مسلماً شنیدن زندگی ناصر حجازی از زبان شهاب حسینی جذاب بیشتری دارد.

وی ادامه داد: تاکنون از صدای فرهاد اصلانی، همایون ارشادی و سیامک انصاری برای مستند «آبی به رنگ آسمان» استفاده کردم که مبنای انتخاب آن‌ها علاوه بر مناسب بودن صدایشان برای مقطعی که قرار بوده نریشن آن را بخوانند، استقلالی بودن آن‌ها است.

رفیعی پیرامون شیوه‌های جذاب کردن مستندهای سینمایی توضیح داد: وقتی نسبت به کار عشق و انگیزه وجود داشته باشد، محتوا هم تولید می‌شود و همین علاقه جذابیت را برای مخاطب بیشتر خواهد کرد. پیش از هر چیز برای ساخت مستند باید تاریخ موضوع مدنظر خود را کامل مطالعه کنید تا متوجه شوید چه موضوعاتی برای مخاطب جذابیت ایجاد می‌کند. در کار ما هفتاد تن از پیشکسوتان استقلال حضور دارند و براساس شناختی که نسبت به موضوع داشتم، توانستیم توسط خشایار الوند فیلمنامه‌ی جذابی بنویسیم که به واسطه تحقیق و پژوهش درست به دست آمده است.

وی با تاکید بر این که تصاویر آرشیوی هم در جذابیت بیشتر مستند موثر هستند، تاکید کرد: مردم نوستالژی را دوست دارند. در این مستند تصاویر کمتر دیده شده‌ای از جام باشگاه‌های آسیا داریم که در اواخر دهه 40 تیم تاج و اوایل دهه 70 تیم استقلال قهرمان این رقابت‌ها می‌شوند. تلاش ما این بوده که از تمامی تصاویری که وجود دارند و می‌توانند مورد توجه و عنایت مردم قرار گیرند، استفاده کنیم.

رفیعی درباره مراحل تولید «آبی به رنگ آسمان» گفت: ضبط صدای دو راوی هنوز انجام نشده است و پیش‌بینی من این است که خرداد ماه 97 این مستند آماده نمایش خواهد شد. باید از خشایار الوند که با وجود شلوغی‌ها 3 ماه روی این پروژه وقت گذاشت، رضا تاری‌وردی که خالصانه در تدوین همکاری داشت و دفترش را در اختیار ما قرار داد و 70 پیشکسوتی که نهایت همکاری را با ما داشتند، همچنین راویان این مستند (به ترتیب حضور همایون ارشادی، سیامک انصاری، فرهاد اصلانی، حمیدرضا آذرنگ، رضا یزدانی و مهناز افشار) و همچنین همراهی علی فتح‌الله‌زاده تشکر کنم.

503

آبی به رنگ آسمان مهناز افشار استقلال همایون ارشادی فرهاد اصلانی

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۰۲۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خود را بدهکار خاک و مردم کشورم می‌دانم/ موسیقی بخشی از دکوپاژ در فیلم‌های کیمیایی است

 ستار اورکی آهنگساز مطرح سینمای ایران به موزه سینما گفت: من در پانزدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۸ در شهر اهواز متولد شدم و اصالتا بختیاری هستم. فعالیت در حوزه موسیقی را از تیرماه سال ۱۳۵۷ آغاز کردم و در خانواده ما هیچکس اهل موسیقی نبود اما در دوران کودکی، سازی به نام «ملودیکا» به دستم رسید و همین موضوع باعث شد به موسیقی بسیار علاقه‌مند شوم و آن را دنبال کنم.

وی بابیان اینکه فکر نمی‌کرده روزی آهنگساز شود و این حرفه به شغل اصلی اش تبدیل شود، افزود: در دوران هشت سال جنگ تحمیلی، پدرم اصرار داشت که در خوزستان بمانیم. او عقیده داشت جوانانی از سراسر کشور برای دفاع به این منطقه آمده بودند و درست نبود که ما خاک خود را رها کنیم. به همین دلیل ما از اولین روز تا آخرین روز جنگ در اهواز حضور داشتیم. زمانی که جنگ آغاز شد من ۱۱ ساله بودم و در پایان جنگ ۱۹ سال داشتم. در آن زمان نمی‌توانستم نسبت به جنگ بی‌تفاوت باشم و به همین دلیل گروهی را تشکیل داده بودیم که دائما در پشت خط نبرد حاضر شده و مجروحان جنگی را یاری می‌کردیم.

آهنگساز فیلم «خائن کشی» ادامه داد: در آن مقطع مادرم به دلیل سن کم من، مخالف حضورم در میدان جنگ بود، اما من نمی‌توانستم نسبت به خاک و مردم کشورم بی‌تفاوت باشم.

اورکی بیان داشت: در اهواز فیلم «فرار به سوی پیروزی» که اثر زیبایی بود و موسیقی شاهکاری داشت به اکران درآمد. هنوز هم لحظه به لحظه موسیقی آن را در ذهن دارم. من بیش از ۴۰ دفعه برای تماشای این اثر به سینما رفتم تا بتوانم موسیقی آن را گوش کنم. آن زمان امکانات بسیار محدود بود و برای تهیه برگه نت مجبور بودم مسافت اهواز تا تهران را طی کنم. 

وی با بیان اینکه همواره ترکیب تصویر و موسیقی برای او بسیار مهم بوده است، افزود: زمانی که فیلم‌های مسعود کیمیایی را می‌دیدم، صدای تلویزیون را می‌بستم و با توجه به حال و هوای آثار او، خودم برای آن موسیقی می‌ساختم. از همان ابتدا علاقه داشتم تا در زمینه موسیقی فیلم فعالیت کنم. بعدها که به تهران مهاجرت کردم، نوع نگاه و تفکر من نسبت به موسیقی تغییر کرد چراکه مجبور بودم خود را با تصاویری که به دستم می‌رسید تنظیم کنم و هر آنچه تصویر از من می‌خواست را ارائه دهم. زمانی که به تهران آمدم دوست داشتم مسعود کیمیایی اولین کارگردانی باشد که با او همکاری کنم. از نظر من او تنها کارگردانی است که همچنان برای موسیقی فیلم اهمیت بسیار زیادی قائل است و موسیقی بخشی از دکوپاژ فیلم‌های کیمیایی را تشکیل می‌دهد. او زمانی که فیلمنامه‌ای را می‌نویسد، در آن بر نقش موسیقی در سکانس‌بندی‌ها تاکید می‌کند. شناخت کیمیایی از موسیقی بسیار استادانه است و در گفت‌و‌گوهایی که انجام می‌دهیم، او را در قامت یک آهنگساز بزرگ می‌بینم. 

اورکی خاطر نشان کرد: یادم می‌آید من و زنده یاد بابک بیات همراه یکدیگر در شمال کشور بودیم که از دفتر آقای کیمیایی با او تماسی گرفته شد. بیات به من گفت که قرار است موسیقی فیلم «سربازهای جمعه» را به صورت مشترک همراه هم بسازیم. از این اتفاق بسیار خوشحال بودم اما متاسفانه به سرانجام نرسید. تا اینکه سال‌ها بعد جواد طوسی منتقد مطرح سینما با من تماس گرفت و گفت آقای کیمیایی می‌خواهند شما را ببینند. جواد طوسی مستندی به نام «قهرمان آخر» را درباره کیمیایی ساخته بود‌ که موسیقی آن فیلم را من کار کرده بودم و زمانی که کیمیایی آن قطعات را شنید، برای فیلم خود از من دعوت کرد. این همکاری خوشبختانه تا آخرین اثر ایشان در حال حاضر یعنی «خائن کشی» ادامه پیدا کرده است و در طول این مدت بسیار از او آموخته‌ام. من معتقدم برای یک آهنگساز حرفه‌ای، مسعود کیمیایی بهترین گزینه برای همکاری خواهد بود.

اورکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: از نگاه من موسیقی تنها چیزی نیست که با ساز نواخته می‌شود و جنبه آوازی دارد. من معتقدم حتی سکوت‌ها در فیلم، موسیقی به شمار می‌رود. همچنین فعالیت‌های صدابردار در سر صحنه و پس از او صداگذار و همینطور دیالوگ‌های بازیگران، بخشی از موسیقی یک فیلم را تشکیل می‌دهد. اگر یک تصویر فاقد موسیقی باشد، قدرت اثرگذاری کمتری خواهد داشت. 

وی همچنین ادامه داد: انسان بدون موسیقی زنده نخواهند ماند، چراکه موسیقی در حکم غذای روح انسان است.

اورکی در پایان بیان داشت: برای دفاع از خاک و مردم کشورم حاضرم جان خود را فدا کنم. امیدوارم بتوانم برای جامعه فردی خدمت‌گزار باشم زیرا هر چه دارم از مردم است. 

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • تبلیغات گل درشت در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی به مرز فاجعه رسیده است/ تلویزیون شفاف‌سازی کند
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی
  • در فقدان خاموشی یک صدای ناب از موسیقی شریف خراسان
  • پلیر موسیقی Winamp باز می‌گردد!
  • از آغاز پیش‌فروش بلیت یک نمایش تا «مدرسه در دست بچه‌ها»
  • ستار اورکی از علاقه‌اش به موسیقی فیلم گفت/همکاری با مسعود کیمیایی
  • نمایش مستند «مدرسه در دست بچه ها» در موزه سینما
  • اجراهای متنوع گروه‌های موسیقی محیطی در خانه هنرمندان ایران
  • خود را بدهکار خاک و مردم کشورم می‌دانم/ موسیقی بخشی از دکوپاژ در فیلم‌های کیمیایی است
  • یادمان دهمین سالروز کوچ قلندر موسیقی ایران در گرگان برگزار شد